Maandagen

 Volgens mij zijn er niet veel mensen die uitkijken naar de maandag die komt. De werkweek start na een te korte onderbreking weer, de kinderen moeten weer tijdig gaan slapen om uitgerust aan de lessen de beginnen en dikwijls zindert de chaos in huis nog na wat de toestand van de woning betreft...

Dikwijls begin ik me dan ook al zondagnamiddag druk te maken in de organisatie van de nieuwe week die nadert. Als ik dan eens niet in (top)vorm ben, zoals afgelopen weekend het geval was, wordt het nerveuze gevoel er niet echt beter op want ik kreeg niets gedaan.

Ik vraag me weer af hoe het er bij andere gezinnen aan toe gaat. De meer relaxte gezinnen bij wie het uiteindelijk ook allemaal in orde geraakt maar dan zonder de voorafgaande stress. Hier gebruik ik zondag graag (gedeeltelijk) om de week goed voor te bereiden. Dat wil dan vooral zeggen dat ik ervoor probeer te zorgen dat de was een beetje op zijn effen is (zodat er 's morgens geen propere onderbroeken gezocht moeten worden), dat de "graag meebrengen naar de klas"-lijstjes afgevinkt zijn, dat de brooddozen gevuld kunnen worden (al dan niet met een zelfgemaakt extraatje), dat het huiswerk gemaakt is en dat alles al klaar staat tegen de avond zodat we niets kunnen vergeten... Of toch de kans op vergeten kleiner maken. Als het nog kan, leg ik alles graag ook nog netjes om het begin van de dag een beetje aangenamer te maken.

Zoals ik al zei wou mijn lijf dit weekend niet echt mee dus bijna alles wat ik hierboven zo voorbeeldig heb opgesomd was deze maandag niet in orde. Dat zijn maandagen waarop er extra gebaald wordt natuurlijk... Ik ben heel goed in streng zijn op mezelf dus dan wordt er in mijn hoofd heel hevig op mezelf gevloekt en zweer ik bij hoog en laag dat het de laatste keer zal zijn :-D Uiteindelijk ben ik beter gewoon wat minder streng op mezelf. Het lukte, ook deze week dus ik geef mezelf (nu de boosheid weer wat is gaan liggen) een schouderklopje en schrijf de gedacht nog eens van me af. 

Na het schrijven van deze post, kwam het mij ter ore dat het Blue Monday was op 16 januari 2023. Geloof het of niet maar de ingeving van de titel was louter toevallig of misschien onbewust ingepland :-)


Grts

Reacties

Populaire posts van deze blog

Wanneer het woord spoedopname valt

Zieke kindjes

Onthaalouder: Met ons gat in de boter gevallen